Ekologisk hudvård, fett och favoriter

Om jag säger som så här. Fett. FETT. Får du genast bad feelings av det begreppet? och vad är det primära du tänker på? Fläskliga lår på badstranden? En enorm amerikansk guppända på väg ner för gatan? Bantning?

Personligen tänker jag på hudvård. Det är möjligtvis inte helt vanligt. Men för mig är fett en substans med positiv klang. Det låter kanske väldigt märkligt men jag skulle vilja förklara det enligt följande.

Huden, kroppens största organ, är helt beroende av kvalitativa fetter för att hålla vacker, len och mjuk. Mina favoritfetter i hudvård är Sheasmör, kokosfett, och kakaofett. Kakaofett har använts i hudvårdsproduker sen tusentals år tillbaka. Varför? Jo, för att kakaosmöret är rena dunderkuren för uttorkad hud. Till exempel funkar den fint på vintertorra, nariga händer, fötter och läppar. Ja, egentligen för hela kroppens hudpartier. Prova vetja. Din hud kommer att tacka dig.

Kokosfett känner du kanske mest igen från hudvård i solsammanhang. Och detta med rätta. Idag finns det massor av kokosfett i flaskor med glada solar på, men jag skulle råda dig att handla ditt kokosfett i en adekvat hälsokosthandel. Du ska söka efter ekologiskt, kallpressat kokosfett. Du får du det bästa. Och det bästa är du värd, som den där horribla reklamen för något otäckt märke jag inte kommer ihåg nu säger.

Sheasmör är inte heller sällsynt i hudvård. Bland annat har TheBodyShop en riktig storsäljare av Sheasmör på burk. Sheasmör kommer från Sheanöten och är ett hudvänligt fett som är välkänt för sina läkande, skyddande och återfuktande egenskaper. Själv använder jag det extra frekvent under vintertid, då min hud behöver särskilt mycket återfuktning för att inte bli narig och sprucken.

Shea: "Sheafettet har använts i Afrika i tusentals år som matfett och till skydd mot uttorkning i sol och vind. Det började importeras till Europa för att användas till lysolja och som smörjmedel, idag också som hudvårdsmedel. Man föredrar då namnet sheasmör framför sheafett."

Hudvård och fett är sålunda många gånger synonymt. Huden behöver ha fett. Bra fett. Då kommer den vara lång tid som vacker och ung och frisk. Lärdomen är alltså följande. Stoppa inte fettet i munnen, smörj in din hud med det. Eller jo, vi behöver förstås också fettet till våra kroppar. Men jag tror det förstår min poäng, eller hur?

Till sist vill jag svara på en mejlfråga som kom ifrån "Klara" häromdan. Hon undrade vilken min favorit bland alla hudvårdsmärken var. Mitt svar: har ingen just nu. Tidigare skulle jag nog ha svarat Estelle & Thild direkt, men just nu lutar det mer mot M Picaut eller Spiezia Organics.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0