Rekreativ hudvård och dagar då spegeln är ens värsta fiende

Det finns dagar då spegeln är ens värsta fiende. Idag var en sån dag. Idag var en sån dag hela dagen, och det spelade ingen roll vad jag smörjde, sminkade eller målade mig med. Jag tror jag använde varenda naturlig hudvårdskräm i hyllan. Men det spelade ingen roll. Spegeln ville inte som jag ville. Såg så trött ut. Skrattrynkorna som feta mörka fågelfotsavtryck bredvid ögonen. Rynkor. Och blek, så blek.

Rekreativ Ekologisk hudvård to the rescue någon? Ett par ansiktsmasker av avokado och lite flingsalt kanske? Naturlig hudvård att göra utslätande, upplyftande underverk kanske?  Hudvård, hudvård och åter hudvård tills huden blir mjuk och fin igen. Plundra Softskins samlade sortiment kanske? Visst. Det är planen. Men först får jag väl berätta att jag faktiskt såg ut som jag förtjänade. Inte för att jag slarvat med för lite eller för dåliga hudvårdsprodukter. Nej, nej. Det skulle jag aldrig göra. Utan för att jag drack mig fullare än en flippande indian igår. Det anstår förstås inte en fin tjej:) Speciellt inte ett renlevnadsfreak. Men ibland har man ett behov av att bara släppa allt och go nuts. Igår var en sådan kväll. Det blev drinkar, öl och mer drinkar. Och det blev inte, som jag planerat, varannan vatten. (Snarare varannan öl, varannan strawberry daq typ).

Min hud har nog fått en chock nu. Uttorkad av alkoholen. Den är så van vid att bli bortskämd. Så nu får jag nog behandla den som en prinsessa några dar. Det får bli att idka hemmaspa och vidlyftig pampering och kräma ut varenda välgörande vitamin ur mitt hudvårdssortiment.

Det här med att prata om sin hud i första person, som vore det en människa, är förstås lite sjukt. Men till mitt försvar vill jag säga att huden faktiskt är kroppen största organ. Det ska man aldrig glömma. Din hud lever och andas. Den behöver näring och syre. Den är ditt yttre kroppskydd, ditt skal, ditt pansar. Och för ditt utseende är den helt avgörande. Det är ingen överdrift att påstå som en känd blondin en gång uttryckte saken att du aldrig kan väga upp en ful och skadad hud med en vacker kropp i övrigt. Huden är i många avseenden synonymt med ditt utseende och en viktig indikator på ditt allmänna hälsotillstånd. Var därför väldigt, väldigt rädd om den. Och ska du go nuts med alkolholen så gör det då - men inte för ofta, och inte för mycket. Då är det bara en tidsfråga innan spegeln blir din vän igen.


Kommentarer
Postat av: ElleV

låååångt inlägg men ja tror ja förstod, verka intressant det här, ska nog köpa lite ekohudvård och testa, tack:))

2010-01-21 @ 20:41:30
Postat av: lillaLisa som en varg

du har rätt! äfter alholhol blir skinnet som ett sviskon och det är bara att smörja smörja!

2010-01-21 @ 20:43:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0