Ingen hudvård går upp mot lycka

Ung och glödande vacker hud - är det något vi eftersträvar......? Skämtar förstås, självfallet är det så, åtminstone många av oss.  En rynkfri hy har i alla tider varit ett tecken på ungdom och hälsa. Att vårda huden har liksom always varit på modet. Idag är metoderna för att nå dit många och inte sällan skrämmande dyra och komplexa. Kemisk peeling, plastikoperationer, botox.....yes, ni vet, det finns en hel telefonkatalog med behandlingar för att jaga tillbaks ungdomen i skinnet för den som har råd och vill och vågar.

Personligen hyser jag inget agg mot botoxsprutor, operationer, silikon och skallpeller. Varje människa tycker jag är fri att välja själv och se ut som dom själva vill. Det tror jag fast och övertygat på. Inte som ett slags moraliskt predikament, utan som något helt naturligt.

Du kan inte lura moder natur

Däremot kan jag inte dölja att jag alltsomoftast tycker det ser för bedrövligt ut. För ärligt talat: vem lurar dessa blonda bimbos med sina stelopererade leenden, silikonfyllda läppar och stramma anletsdrag? Inte lurar de mig iallafall. Så fort jag ser dem går mina associationsbanor knappast till ungdom, skönhet och hälsa utan snarare till desperation, operation, blod och skallpeller. Jag tror heller inte att jag är ensam om att tänka så.

Yes, det där är min spontana, direkt, omedelbara, ursprunliga estetiska känsla. Skulle jag påstå något annat skulle jag ljuga. Ty du kan inte lura moder natur. Det syns lång väg om du försöker göra det. Det skriker andra rakt i ansiktet: "hej, här kommer jag, och jag har opererat mig!" Hello alla, jag försöker ge gravitationen och tiden en match och mina vapen är läkare och pengar. 

Eftersom jag är fåfäng, inte minst när det gäller min hud, leder den här insikten till flera konsekvenser för min del. Först av allt är ju såklart botox och plastik inte ett alternativ. Det vore att lura sig själv. För det andra vill jag inte lägga kraft på aktiviteter som bara håller på kort sikt. Återstår då bara att på lång sikt försöka våra min hud. Men hur gör man det?

Ekologisk hudvård - det ska vara min väg

Jo, framförallt genom att frekvent använda ekologisk hudvård. Jag tror på det. Det ska vara så jag rör mig framåt i det här avseenden. Sen måste man ju förstås leva ett någorlunda hälsosamt liv i övrigt. Det är inte som komplicerat egentligen. Huden är i mångt och mycket en avspegling av vår hur vi mår som helhet. Jag har till exempel aldrig sett någon alkad med vacker hud, däremot har jag sett flera välmående, lyckliga mödrar med glöd i huden som solen själv.

Sen är det väl som min pappa brukar säga. Det finns inget skönhetsmedel som går upp mot lycka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0