Byta perspektiv på hudvård - hur tänker vi då?

Allting rullar på i detsamma. Hjulspåren i samma lera. Samma saker jag tänker på. Samma saker jag vill. Som jag siktar på. Men det är ALLTID interesting att se responsen på mitt konstanta gnabb och tjat och allmännt rabiata argumenterande kring ekologisk hudvård. Intressant att se hur många bloggare och hudvårdskonsumenter och kreti och pleti därute som blir provocerade, ja rent av förbannade av det. I synnerhet alla dessa gäspframkallande bloggar som ej har någon annan agenda än att marknadsföra ortodoxa hudvårdsprodukter och tala om dom som vore de ett underverk.  Men, vad är det då som är så provocerande med att vilja ge sin hud naturliga och ekologiska ämnen?

Hudvård - upprörda av förändring

Det finns förstås inte bara ett svar på den frågan. Men jag kan spekulera och analysera. En stor del handlar förstås om oviljan mot utveckling. Vi har blivit så vana vid den konventionella hudvårdsindustrins kemiska brygder att bara en liten antydan om att dessa produkter inte är något vidare bra, gör oss oooooerhört upprörda.

En helt logisk reaktion egentligen. Alltså, tänk dig själv att du har slängt ut tusentals surt förvärvade pengar i produkter som du tror ska göra dig vacker och så kommer plötsligt pang bom någon upplyst ekopredikande djävel och hävdar att allt du inhandlat är bajs. Det är ungefär som skolgårdens retsticka av typen blä blä du har fula byxor. Och säg vem blir inte upprörd av ett sånt beteende. Jag blir det. Även om jag inte vill erkänna det. Du blir det. Även om du inte vill erkänna det. Vi är såna. Retar någon oss för våra väl av konsumtion, så blir för först frågande sen förbannade.

Naturlig, ekologisk hudvård är dyrare

Likväl är det helt sant att den största del av hudvården vi betalar för och konsumerar består av
industrialiserat mög. Den främsta anledningen till detta handlar om pengar. Syntetiska, kemiska ingredienser är kostnadseffektiva att producera. Naturliga, ekologiska ingredienser är dyrare, då de tar mycket mer tid och resurser i anspråk. Denna ekvation är inte svår att förstå. Inte heller är det särskilt märkligt att greppa att det existerar versamheter som gör miljardvinster varje år på industriframställda hudvårdsprodukter. Och så länge folk fortsätter att köpa och tycka om dessa produkter kommer företagen att göra små blandande hopp av glädje.

(Och förvisso kommer det hela tiden försvar.  Jag har på sistone sett flera stora företag med sin egen stora agenda försvara mineralolja, och påstå att det är en alldeles utmärkt bas i hudvård, då den lägger sig som ett skyddande lager över din hud UTAN att täppa igen porerna. Jag har bara en sak att säga om det. BULLSHIT.)

Vi bestämmer hur hudvårdsföretagen utvecklas

Vill vi däremot utvecklas kommer företagen att förändra sin tillverkning. Kräver vi att vår hudvård ska bestå av ekologiska ingredienser, vägrar vi konsumera Parabener och mineralolja i vår hudvård, så kommer företagen snabbt att gå ner på knä och göra oss till viljes fortare än vi någonsin hade kunnat ana. För precis så fungerar lagen om fri marknad. Det är ganska simpelt. Det är lagen om utbud och efterfrågan helt enkelt. 

Ändå finns det så många som advokerar för den ordinära, syntetiska mischmaschen.  Som nästan blir rabiata så fort man nämner ekologiska möjligheter och alternativ. Och som påstår att det inte alls är så onaturligt med Parabener och mineralolja och diverse syntetiska ämnen: att det är det bästa som finns. Jag såg nyligen en ganska känd bloggerska och journalist motivera syntetisk hudvård med det bakvända argumentet att en apelsin, som ju är en litet ting direkt från naturen, innehåller 170 olika kemikalier. WHAT? Vad vill det säga om någonting. Inte en piss. Det är bara löjlig retorik från en suspekt agenda.

Bäst vore enligt min mening att en gång för alla försöka att vända på perspektivet. Låt oss alla därför ponera att ekologisk hudvård idag är konventionen. Och testa sen övertyga massan om det förträffliga med Parabener, mineralolja och syntetiskt hudvård. Vore intressant att se om det finns ett enda vettigt argument att komma med förutom att det är billigt att framställa. Jag utmanar vem som helst att ta fram ett sådant. Eller rättare sagt: jag utmanar vem som helst att ta fram ett VETTIGT sådant.

Hur många har jag upprört nu? Vet ej. Förmodligen alla. Förmodligen ingen.

Kommentarer
Postat av: Hedda Ekman

Oh vad du skriver bra! Jag har funnit mina produkter i Neembutiken. Kanonbra produkter för hud och hårvård. Parabenfria, dryga, underbara, prisvänliga, naturliga, tillverkas småskaligt - prova!! :) Hedda

2010-04-12 @ 15:45:56
Postat av: Medea - ekologisk hudvård

Tack för din uppmuntran Hedda och tack för tipset!

2010-04-15 @ 22:16:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0