Så tar du reda på vilken hudtyp du har!

För att följa upp mitt senaste inlägg, ska jag nu berätta ett knep som på ett enkelt sätt fastställer din hudtyp. Och JA, jag lovar, det är faktiskt lätt att utföra.

Innan du gör testet kan det vara bra att komma ihåg att de allra flesta människor har blandhy. Med detta menas att man har en del feta och en del torra partier i ansiktet. Hursomhelst ska du testa din hudtyp lite då och då, inte minst eftersom din hud (som jag skrev om i mitt förra inlägg) förändras med åren.

Det viktiga med att veta vilken hudtyp man har, är att man då kan anpassa vilkan hudvårdsprodukter man använder. Oavsett resultat kommer jag dock alltid att förespråka någon form av ekologisk hudvård eller ekologisk makeup, men det visste du väl redan :)

Det enklaste testet gör du hemma med hjälp av en pappersnäsduk. Så här går du tillväga:

1. Tvätta din ansikte helt rent.
Avlägsna allt smink noggrannt och tvätta därefter en extra gång med varmt vatten. Torka sen ansiktet med en ren handduk och vänta i ungefär 20-30 minuter för att huden i ansiktet ska få sin naturliga status.

2. Lägg ett skikt av en stor pappersnäsduk över hela ansiktet
Du behöver alltså en pappersnäsduk som är stor nog att täcka din ansikte. Tryck varsamt på pappersnäsduken. Låt den sitta kvar i en minut.

3. Ta bort pappersnäsduken och granska resultatet i starkt ljus!

Efter dessa parametrar kan du sen tolka resultatet du ser:

- Normal hud: Det som definieras som "Normalt" i detta fall innebär att du ser små, relativt obetydliga spår av fett över hela pappersnäsduken.

- Torr hud:Du ser inga spår av fett alls. Detta är vanligt bland äldre. Huden har nämligen en tendens att bli torrare med åldern.

- Fet hud: du ser tydliga spår av fett över hela pappersnäsduken.

- Blandhy:Du ser feta fläckar utspridda i avgränsade partier: i pannan, längs näsan och munnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0